رد شدن به محتوای اصلی

دانش‌آموزانی که مدرسه ندارند و به اجبار ترک تحصیل می کنند




خبرگزاری هرانا ـ این مدرسه ابتدایی چند پایه مختلط، ۴۴ دانش‌آموز دارد که آنها، غصه‌های زیادی دارند. مدرسه آنها برای همین تعداد دانش‌آموز خیلی کوچک است و آنها بعد از اتمام پایه ششم به دلیل نبود مدرسه باید ترک تحصیل کنند.
به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از فارس، شاید در زمان حاضر باور اینکه هنوز دانش‌آموزانی هستند که به دلیل نبود مدرسه، ترک تحصیل می‌کنند، سخت باشد.
اما در سفر به مناطق عشایری استان لرستان، شیشه باورمان شکست و کودکان دبستانی را دیدیم که با صداقت تمام، تمام خواسته‌شان این بود که مدرسه‌ای برای ادامه تحصیل داشته باشند.
در صبح یک روز بهاری، مهمان مردم مهربان روستای مداوی سادات از توابع استان لرستان بودیم.
همان ابتدا سراغ مدرسه روستا را گرفتیم که کلاس کانکسی به عنوان مدرسه معرفی شد. کمی برایمان غیرقابل باور بود که این کانکس، مدرسه باشد چرا که هیچ تابلویی از نام مدرسه روی کانکس نبود و اصلا به نظر نمی‌آمد که این کانکس در حقیقت یک مدرسه باشد.
البته بعداً متوجه شدیم که دو هفته‌ای می‌شود که مدرسه روستایی تعطیل شده است و تابلوی مدرسه را جمع کرده‌اند.
این مدرسه ابتدایی چند پایه مختلط، ۴۴ دانش‌آموز دارد که آنها، غصه‌های زیادی دارند. مدرسه آنها برای همین تعداد دانش‌آموز خیلی کوچک بود ضمن اینکه آنها به خصوص دختران به دلیل عدم وجود مدرسه، قادر به ادامه تحصیل نبودند.
سید ابراهیم حسینی راهبر منطقه تنگ شیرز (هدایت‌گر تحصیلی) می‌گوید: “من ۱۶ مدرسه در ۱۶ روستا مانند زیتون، چم آستان، نیله سادات، چنار مداوی، مداوی ساداتن، سرخه مهر، سان بل، وره زرد را تحت پوشش دارم که از این تعداد، ۷ مدرسه کانکسی و ۹ مدرسه سنگ و اجری هستند”.
وی ادامه می‌دهد: “مدرسه ابتدایی روستای مداوی سادات ۴۴ دانش‌آموز، مدرسه روستای نیله سادات،  ۳۸ دانش آموز و مدرسه چنار مداوی، ۳۲ دانش‌آموز دارد. متأسفانه مدارس کوچک هستند و تعداد دانش‌آموزان آن هم در پایه‌های مختلف زیاد است”.
حسینی می‌‌افزاید: “به دلیل نبود مدرسه متوسطه در روستاهای اطراف و صعب‌العبور بودن مسیر منطقه، خانواده‌ها اجازه تحصیلی به فرزندان‌شان به خصوص فرزندان دختر را نمی‌دهند”.

مدرسه تعطیل است اما دانش آموزان به استقبال می آیند درابتدا یکی، دو دانش آموز هستند اما دقایقی بعد دانش آموزان دیگری به جمع ما اضافه می شوند.
عبدالله نعمتی دانش‌آموز پایه سوم، احسان نعمتی دانش آموز پایه اول، علیرضا کریمی دانش آموز پایه دوم، مهدی ساداتی دانش آموز پایه اول، فرید نوروزی دانش آموز پایه  دوم، یونس نعمتی دانش آموز پایه ششم، نعمت نعمتی دانش آموز پایه سوم، حسین ساداتی دانش آموز پایه سوم، علیرضا کریمی دانش آموز پایه دوم، سمیرا ساداتی دانش آموز پایه پنجم، شاناز حسینی دانش آموز پایه پنجم، پردیس نوروزی دانش آموز پایه اول، معصومه حسینی دانش آموز پایه پنجم، فرحناز کریمی دانش آموز پایه چهارم، فاطمه کریمی دانش آموز پایه دوم و مریم مهدی دانش آموز پایه چهارم آمده اند.
بچه‌ها می گویند که فقط ۳ روز در هفته معلم دارند؛ در حقیقت معلم شان یکشنبه تا سه شنبه به روستا می آید؛ به دلیل صعب العبور بودن مسیر، امکان تردد معلم نیست و او شنبه شب ها می آید و سه شب مهمان مردم روستاست و سه شنبه بعد از کلاس می رود.
این دانش آموزان مظلومانه از کلاس درس شان می گویند که کوچک است، از حیاط مدرسه که آسفالت نیست، از عدم وجود وسایل ورزشی و کمک درسی و نهایتا از نبود مدرسه راهنمایی (متوسطه اول) و دبیرستان.
معصومه می گوید: “دبیرستان نداریم و فقط می توانیم تا ششم درس بخوانیم”.
وی ادامه می دهد: “بعضی پسرها به شهر می روند اما ما بیسواد می مانیم”.
دانش آموزان این روستا دوست دارند درس بخوانند تا در اینکه بتوانند برای کشور و روستایشان کاری کنند.

تصور تحصیل ۴۴ دانش آموز پسر و دختر در ۶ پایه در یک کانکس سخت است اما واقعیت دارد!

پست‌های معروف از این وبلاگ

کشته‌ و زخمی‌شدن دست‌کم ۷ شهروند و ۲۵ اسب در مناطق مرزی

خبرگزاری هرانا – شلیک مستقیم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی در خوی یک کشته و سه زخمی و در شهرستان روانسر هم دو کشته و یک زخمی برجای گذاشت. در سردشت بیست و پنج راس اسب کشته شدند و دهها هکتار از مراتع هم در سروآباد و سرپل‌ذهاب در دو حادثه‌ی جداگانه طعمه‌ی آتش شدند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، شامگاه ۲۶ تیرماه سال ۱۳۹۶ خورشیدی، یک کولبر به نام «امیر خالدی» در منطقه‌ی مرزی قطور خوی در اثر شلیک مستقیم نیروهای هنگ مرزی جان خود را از دست داد. سه تن هم در اثر حمله‌ی مذکور زخمی شدند که اکنون در بیمارستانی در خوی تحت درمان هستند. در همان شب نیروهای انتظامی، خودروی یک شهروند غیرنظامی را در جاده روانسر – جوانرود هدف گلوله قرار دادند و دست کم دو شهروند به نامهای «حامد علیمرادی» از اهالی جوانرود و «ولی خانی» از اهالی روستای ده‌سرخ از توابع بخش دولت‌آباد روانسر جان خود را از دست دادند. یک تن هم در این حادثه دچار جراحت شده‌ است که اکنون در مراکز درمانی این شهرستان تحت درمان می‌باشد. همزمان تیراندازی نیروهای هنگ مرزی در پاسگاه دوپزه و در محلی به نام قانگه‌برد در ر

گزارشی از آخرین وضعیت پیام شکیبا، دانشجوی زندانی

خبرگزاری هرانا – پیام شکیبا عضو اسبق انجمن اسلامی دانشگاه زنجان و دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، چهارمین ماه بازداشت خود را به صورت بلاتکلیف در بند ۲ زندان رجایی شهر برخلاف اصل تفکیک جرایم در میان زندانیان عادی به سر می برد. به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیام شکیبا فعال دانشجویی، اسفندماه ۱۳۹۵ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد وی تا تاریخ ۳۰ اردیبهشت ماه سال جاری در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به  سر برد و اندکی بعد نیز از این محل به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. زندان رجایی شهر کرج علاوه بر موقعیت تبعیدگاه محل نگهداری افراد دارای محکومیت و نه متهمان است. آقای شکیبا اکنون در سایه عدم تمدید قرار بازداشت و منقضی شدن قرار پیشین به صورت “بلاتکلیف” و  “غیرقانونی” در چهارمین ماه بازداشت در بندی به غیر از بند زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر به سر می برد. این زندانی از بیماری “میگرن و کبد چرب” رنج می برد. آقای شکیبا چهارم اسفندماه ۱۳۹۵ پس از خروج از منزل توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد. دلایل بازداشت وی کماکان مشخص نیست و تاکنون

ریزگردها در سیستان و بلوچستان؛ آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی از مرز ۵ هزار نفر گذشت

خبرگزاری هرانا – ‌رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زابل گفت که درپی طوفان های اخیر آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی و اورژانس‌های شمال استان از مرز ۵ هزار نفر گذشت.‌ عمده مراجعه کنندگان از مشکلات تنفسی و چشمی رنج می برند. به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از ایسنا، ‌رفعت افزود: “متاسفانه به دلیل افزایش ریزگردها در منطقه سیستان و بلوچستان، مردم با مشکلات تنفسی و چشمی مواجه شده‌اند”. رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زابل در ادامه گفت: “پایگاه‌های اورژانس پیش بیمارستانی و اورژانس‌های بیمارستانی تابعه دانشگاه جهت امدادرسانی و درمان به مردم بصورت آماده باش در آمده‌اند”. وی خاطرنشان کرد: “منطقه سیستانو بلوچستان به دلیل وجود همیشگی گرد وخاک به یکی از کانون‌های سل کشور تبدیل شده است”. رفعت تصریح کرد: “استنشاق ذرات ریز گردوغبار یا همان ریزگردها در درازمدت می‌تواند باعث بروز سرطان ریه، انواع سکته و بیماری‌های قلبی و همین طور بروز نشانه‌های حمله قلبی در افراد شود”. رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی زابل همچنین از توزیع ماسک در شهرها و روستاهای منطقه نیز خبر داد. هواشناسی اس